Recept

Eftersom det verkar vara fler än jag som är baksugna tänkte jag att det är lika bra att lägga ut recepten.

Morotsbröd
50 g jäst
5 dl vatten, fingervarmt
100 g smör, smält
2 stora morötter, finrivna
2 dl solroskärnor
2 msk sirap
1 tsk salt
Mjöl, ca 13 dl
Smula sönder jästen i en bunke, lös upp den i lite av vattnet. Häll i resten av vattnet och det smälta smöret. Ha sedan i resten av ingredienserna. Låt jäsa 40 min.
Ta sedan upp degen, knåda och dela i ca 15 bullar. Lägg i en långpanna med bakplåtspapper. Låt jäsa 45 min. Grädda i ugnen ca 20 min på 175 grader.

Receptet kommer från början från en tidning, men jag har gjort om det lite. Igår hade jag bara vetemjöl, i vanliga fall gör jag enligt receptet med 5 dl vetemjöl och 8 dl dinkelmjöl, fast jag tar fullkornsdinkel. Lika farligt gott oavsett, speciellt nygräddade med ost! Man kan ta andra frön än solros också.

Mjuk pepparkaka
1 ägg
2½ dl socker
3 msk lingonsylt
50 g smör, smält.
4½ dl mjöl
1½ tsk bakpulver
1½ tsk nejlikor
1½ tsk ingefära
1½ tsk kanel
1½ dl gräddmjölk, gärna sur
Vispa ihop ägg och socker, ha sedan i sylt och smör. Blanda resten av de torra ingredienserna och ha i omväxlande mjölblandning och gräddmjölk i smeten. Häll i smörad och ströad form och grädda i ugnen ca 35 min i 200 grader.
Som gräddmjölk kan man ha filmjölk, grädde, yoghurt eller liknande.

Låter kanske inte så gott men gr'ddmjölken ska tydligen gärna vara sur, blir gott oavsett!

Kommentarer
Postat av: johanna

sv: ja dom fortsätter att förvåna en :P



jaha okej, jo det kanske är sant..man får helt enkelt gå in på unicefs hemsida och kolla :)

Postat av: S O L I N

Hehe. Men belive me den är helt underbar! Du måste verkligen se den! jag kan inte få nog av den =)

2008-12-08 @ 13:53:10
URL: http://ssolin.blogg.se/
Postat av: johanna

sv: ja jag är ju ingen expert direkt, men det kanske är en sån här nödgrej om det är riktigt akut? men jag vet inte riktigt hehe :P

2008-12-08 @ 14:11:57
URL: http://kohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback