Dödshjälp

Min mamma har nyligen skaffat sig en blogg. Igår skrev hon ett bra inlägg om dödshjälp (länk).

Vad tycker ni om dödshjälp?

Personligen så är jag för det. Jag tycker att varje människa själv har rätt att bestämma över sitt liv, och därmed även om han eller hon vill fortsätta leva eller inte. Om man är för sjuk/gammal etc. borde man ha rätt att få hjälp.
Det finns företag för detta utomlands, där man blir medlem och sedan kan få dödshjälp (oavsett om man är sjuk eller inte) efter flera samtal.
Hur det skulle fungera i Sverige praktiskt vet jag dock inte. De tveksamma fallen, om någon inte kan göra sin vilja hörd tillräckligt tydlig, om man inte är säker på att någon är tillräckligt klar i huvudet för att bestämma något så avgörande, det är ju där det blir svårt. Det är väl självklart bättre att låta bli/neka i sådana fall. Kanske kan man ha ett beslutande organ/en styrelse som bestämmer över varje fall, så att det inte är något som "alla" kan göra "okontrollerat". Eller att man har sådana föreningar/företag som utomlands (har för mig att det var i Amsterdam, det stället jag sett i en dokumentär) som godkänns innan de får börja sin verksamhet.

Visst, det är ett svårt ämne, men åsikter har jag absolut. Det ligger något i det min mamma säger i sitt inlägg, om att man är mer noggrann med att djur inte ska lida.

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Vad kul att din mamma börjat blogga, får ta och spana in den ;P

Postat av: fanny

jo fast just nu ä ja aggrsiv mot netonnet...pga av alllt problem ja haft med dem

2009-01-19 @ 23:23:05
URL: http://banny87.blogg.se/
Postat av: evelina

svar: ja det kanske den var ;P



ja okej, gör så du :)

2009-01-19 @ 23:43:30
URL: http://evehedberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback