Kompetent personal

Jag var på Granngården i fredags och skulle handla spån och foder till kaninerna. Spån hade de slut på, vilket killen beklagade flera gånger. Istället tipsade han om värmepellets, som många använder som strö till just kaniner. Jag har hört om det förut men aldrig testat. Han var väldigt hjälpsam, slutade med att jag köpte en säck för att testa.

Sedan åkte vi till djuraffären eftersom min kompis skulle köpa hundmat. När jag stod och kollade på lite andra saker hör jag en i personalen stå och prata med en familj som funderar på att köpa kanin. De diskuterade foder, godis osv. Det är en av de få gånger jag hör djuraffärsanställda ge helt rätt information och tips utan att försöka pressa på kunderna massa onödiga (och för djuren ofta onyttiga) saker. Familjen skulle gå hem och fundera vilket personalen uppmuntrade. Inte heller det alltför vanligt.
Jag förstår också att en affär vill sälja så mycket som möjligt, men just när det gäller djur så borde deras välmående komma i första hand. Därför är jag inte så förtjust i att affärer säljer djur.

Vad gäller värmepelletsen är det träpellets som luckras upp när det blir blött, liknande pappersströna Toa-Lätt och vad de nu heter. Köpte en säck på 16 kg som tyvärr inte räckte alltför långt, fyllt mina tre (visserligen ganska stora) burar och det räckte precis, hade egentligen velat ha lite mer strö i dem. Det är lätt att hålla rent och förmodligen skräpar det inte lika mycket hos Tuffe, som ju bor inne och drar ut en hel del skräp på golvet när han hoppar in och ut ur buren. Trots hårda pellets i bur med plastbotten låter det inte så mycket heller så jag kan sova utan problem även om buren står i samma rum.
Dock är det tungt, lite svårhanterligt och jag tycker inte det verkar så skönt för kaninerna att gå och ligga på relativt hårda pellets. Priset har jag svårt att jämföra, betalade knappt 50 kr för min säck men vet inte hur det blir omräknat i spån, dyrare i alla fall är jag ganska övertygad om.
Håller mig nog till spån så fort jag får tag på det mer än på Hemköp, men testa något nytt skadar ju aldrig.


Kommentarer
Postat av: Junitjej

Svar till Jenny: Yambo är en hovawart, en tysk brukshund. Många tar fel på honom och en golden retriever. Det enda de har gemensamt är färgen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback