Veterinäravgifter

Var alltså hos veterinären idag med Pova. På väg in till middag hos en kompis i stan funderade jag sedan länge över veterinärkostnader.
Blir ett djur sjukt så att man måste uppsöka veterinär är det sällan billigt. Idag betalade jag 1500 kr för undersökning, behandling (vätska), specialfoder och lite medicin för kaninen. Det kommer hjälpa henne få igång magen och må bättre, men mysteriet med de vingliga bakbenen (vilket dock nästan gått över) är fortfarande olöst.
Försäkring finns till alla djur, mina är dock inte försäkrade. Anledningen är helt enkelt att jag räknade ut att det trots allt troligen blir billigare att ta hela räkningen själv när den ev. kommer än att betala försäkring för alla kaniner (som mest hade jag 10 st, numera dock "bara" 3).
Jag tycker att om man skaffar sig djur, ska man också ha möjlighet att ge dem det de behöver. Detta inkluderar självklart vård och medicin vid behov. Det är en av anledningarna till att jag varje månad lägger undan en viss summa att ha vid behov. Den dag jag skaffar hund kommer jag nog se till att ha en större buffert för att täcka veterinärkostnader, då det lätt blir dyrare på hund och katt än på smådjur.

Ni som har djur, har ni de försäkrade? Har ni ekonomi som tillåter ovändade veterinärutgifter?

Kommentarer
Postat av: Ella

Jag har båda mina hundar försäkrade. Sedan så har jag sparkonton till dem också men om det skulle komma en oväntad utgift på 20-30.000kr så skulle jag inte kunna betala det själv så försäkringen är nödvändig.

2008-07-24 @ 17:18:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback